Masthead header

Regn och blåst….

Ja, söndagen blev verkligen inget undantag från regnet. Tyvärr kom även hårda vindar in som skapade stora problem här i kombination med stora vattenmängder. Elen gick vilket gjorde att vårt hotell och andra fick köra igång sina stora dieselaggregat. Så vi fick elen tillbaka på ett par minuter men hela Klong Dau strandens butiker och en del hotell låg utan. Även mobilnätet gick ner efter ett par timmar då inte masternas backup klarade längre.

Många träd föll och ett flertal hotell och restauranger fick skador. Vissa så stora att de helt raserades. Vägen upp från Lanta Villa där vi bodde tidigare såg ut som plockepinn och elledningar m m låg huller om buller. Flera bungalows fick skador då träd föll över dem. Har fått ner nya vänner i form av Conny Ragneman och hans familj och bror och som vi fått kontakt med. De bor nu på Lanta Villa och rapporterade att deras hus klarat sig men inte grannens. Man märker dock av det österlänska tänkandet även här att att min vill förlora ansiktet eller erkänna problem. När vi var ute och gick på söndagskvällen efter det lugnat ner sig så träffade vi på personalen och ägaren till Lanta Ville. När vi frågade om det gått bra för dem eller om det fått skador så nekande de till skador och sa att allt gått bra. Inga större saker.

En segelbåt som hade förtöjt i bukten här fick även den stora problem. Så stora att ankaret släppte och de drev in mot land. En australiensare här hade sett deras nöd och simmat ut (han var en mycket god simmare sa han). Han fick av dem och strax därefter så knäcktes masten på segelbåten och de hamnade inne vid strandkanten. Av flaggan att döma så kom de från Kanada. Måste kännas hemskt att segla så långt ifrån och hamna här på en Thailändsk strand.

I dag hade vi även tid igen till Dr Salarin. Skulle vara där kl 10. Att det regnade visste vi men inte att det blåste eller blåst så mycket. Vårt hotell ligger skyddat av en udde så därför var det inte alls så blåsigt här vilket innebar att vi inte heller fick några större skador. Men vädret innebar att det var svårt att få tag i en bil till läkaren. Här stod ingen som det brukar göra så vi fick funderingar om hur vi skulle hinna i tid. Men hotellet skulle ordna det och medan de gjorde det så ringde vi till läkaren och sa att vi ev. kunde bli lite sena. Inget problem sa hon och om vi ville kunde vi boka om till måndagen pga vädret. Men då vi nu bad hotellet att få tag på en taxi så sa vi att det inte var nödvändigt utan vi kommer. Det dök dock inte upp någon bil…. Istället kom en tapper kille på en mopedtaxi….. Det skulle gå sa de pga att han kunde fälla ner plastskynken som skydd mot regnet. Något fundersamma gick vi på och så bar det iväg. Ja, resan gick bra men jisses som det blåste när vi kom ut. Direkt när vi kom ut på vägen utanför hotellet så såg vi det första trädet som hade fallit. Det gick att komma förbi men bara knappt. Resten av resan till läkaren gick långsamt då han körde försiktigt. På vägen dit och tillbaka så såg vi omfattningen av vad vädret hade ställt till. Många uppgivna ansikten på Thailändare som fått sina affärsrörelser förstörda. Bitvis såg de ut som en krigszon. Tycker verkligen synd om dem.

Vi kom i alla fall till läkaren och som satt i ljuset av stearinljus. Isac hade blivit bättre men inte helt bra ännu så han fick fortsatt besked om att vara lugn och inte bada. Fick även mer medicin utskrivet till sig. Så vidare han inte blev sämre så skulle det dock inte vara nödvändigt med återbesök.

Väl tillbaka på hotellet så blev det en dag som vi alla stannade inne på rummet. Gick inte att göra något annat när det vräkte ner som det gjorde. Vet inte hur många mm som det kom men i bl a Krabi som ligger en bit härifrån och där vi landade så var det översvämningar inne staden. Thailändarna själva säger att de inte minns att det någon gång varit sådant här väder vid den här tiden. Är väldigt ovanligt nu då regnperioden ska vara över.

Men vi hade det rätt mysigt ändå. Kunde läsa, se på film och spela tillsammans. Ja, bara umgås helt enkelt 🙂

Under senare eftermiddag, runt 17, så blev dock vädret bättre och regnet slutade- Även blåsten hade lugnat ner sig så vi gick ut och tog en promenad längs med stranden som många andra. Var många som filmande och tog bilder på förödelsen.

Din email är aldrig publiserad eller delad. Nödvändiga fält är märkta *